Korzyści z internacjonalizacji:
- motywy rynkowe
Poszukiwanie zagranicznych rynków zbytu, gdy rynek krajowy znalazł się w stanie nasycenia albo znalazł się w fazie recesji a na rynkach zagranicznych wzrasta zapotrzebowanie na dany produkt.
Zaostrzanie się konkurencji na rodzimym rynku podczas gdy na innych rynkach jest ona słabsza lub przedsiębiorstwo może wykorzystywać tam swoje atuty konkurencyjne.
- motywy zaopatrzeniowe (importować)
Wynikają z korzystnych różnic cen surowców, materiałów, siły roboczej przy ich pozyskiwaniu ze źródeł zagranicznych a często także z gwarancją ciągłości zaopatrzenia.
- motywy kosztowe
Wynikają z korzyści przy równoczesnym zaangażowaniu się na rynku macierzystym i rynkach zagranicznych i wiążą się efektem krzywej doświadczenia.
- motywy polityczne
Występują wówczas, gdy międzynarodowe zaangażowanie przedsiębiorstw jest stymulowanie przez środki polityki ekonomicznej władz innych państw (międzynarodowe umowy handlowe, gwarancje kredytowe, promocje gospodarki danego kraju, itp.)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz