czwartek, 10 lutego 2011

Podejście procesowe w organizacji

Widzenie organizacji przez pryzmat zachodzących w niej procesów nazywane jest podejściem procesowym.

Znajdujemy je w wielu współczesnych koncepcjach i metodach zarządzania: BPR, TQM, logistyce, Lean Managemencie, benchmarkingu.
Podejście procesowe, jako pojęcie powstało już w 1911 r za sprawą F. Taylora, który umieścił je w książce pt. „Zasady naukowego zarządzania”.
Niemniej jednak odnosiło się początkowo jedynie do analizy procesów wytwórczych, czyli w przedsiębiorstwach czysto produkcyjnych.
Przebieg procesów w przeszłości narzucały ściśle określone standardy produkcji, które były tworzone odgórnie przez kierownictwo.
Jakakolwiek innowacyjność i inicjatywa pracowników w zasadzie nie miała miejsca.
Współcześnie zakres i sposób interpretacji podejścia procesowego uległ radykalnej zmianie.
Zmiany te zostały wymuszone przez zmieniające się otoczenie, jak również poprzez obecne standardy zarządzania oraz uwarunkowania społeczne.
Identyfikacja procesów pozwala na lepsze zrozumienie tego, co odbywa się w przedsiębiorstwie, a ich usprawnianie przyczynia się do wzrostu efektywności funkcjonowania całej organizacji i wzrostu zadowolenia klientów.
Orientacja procesowa dotyczy zarówno procesów materialnych (produkcyjne), jak i niematerialnych (informacyjne, finansowe).
Przewaga strategiczna zbudowana na podstawie efektywnych procesów jest bardziej trwała i trudniejsza do imitacji niż przewaga oparta tylko na jednym z aspektów funkcjonowania organizacji (np. na optymalnym spełnianiu tylko funkcji marketingowej czy innej).

1 komentarz:

  1. Jeśli mamy tu pracodawców, którzy potrzebują noclegi dla pracowników to mogę polecić https://www.abinoclegi.pl/noclegi-pracownicze-katowice.html - miałem okazję z nimi współpracować i polecam zarówno pod kątem ceny jak i pod kątem warunków dla pracowników.

    OdpowiedzUsuń